zaterdag 7 april 2018

Ik was bezeten van de fiets, maar de loopverslaving is nog tien keer erger.


Twee jaar geleden won Olivier D'havé de wielerwedstrijd de 24 uur van Zolder. In één
etmaal legde hij maar liefst 814 kilometer af. Sinds kort heeft de Aalternaar de
klikpedalen ingeruild voor de loopschoenen. De bijna 42-jarige Olivier D'havé mikt op
een glansprestatie in de 100 km van de Pinksterlopen Aalter.

Ben je altijd al sportief geweest?
OLIVIER D'HAVE. “Toch wel. In mijn tienerjaren deed ik aan competitiezwemmen. Ik
trainde gemiddelde drie uur per dag. In die periode ging ik ook al regelmatig lopen om de
basisconditie te versterken. Later ontdekte ik de fiets. Het begon met een evenement bij
mijn toenmalige werkgever. Als teambuilding trokken we naar de Mont Ventoux. Mijn doel
was om de Cinglé te doen. Dat is de beklimming van de Mont Ventoux via de drie
verschillende wegen en dat is goed voor 4400 hoogtemeters over 135 kilometer. Normaal
heb je daar 24 uur de tijd voor, maar ik wou het doen in 8u en dat is me uiteindelijk ook
net gelukt.”

Daarna ben je de grenzen blijven verleggen. Je hebt ook deelgenomen aan de
24 uur van Zolder.
“Klopt. Ondanks een gebrekkige voorbereiding behaalde ik er als debutant meteen een
vijfde plaats. Dat smaakte naar meer. Ik heb me toen een jaar lang specifiek toegelegd op
de volgende editie. Ik wou niets aan het toeval overlaten. Voor de grote dag had ik een
strategisch plan uitgewerkt waarbij ik mijn pitstops in kaart had gebracht. Na een
spannende wedstrijd behaalde ik de overwinning met een afstand van 814 kilometer. Het
inspireerde me om een tattoo te laten zetten. “Don't stop when you're tired, stop when
you're done.””

Sinds kort heb je de overstap naar het lopen gemaakt. Ben je nog altijd zo
gedreven bezig?
(lacht) “Ik was bezeten van de fiets, maar de loopverslaving is nog tien keer erger. Ik wil
soms blijven lopen. Het gebeurt dat ik vertrek voor een loopje en dat ik pas uren later terug
thuiskom met 40 kilometer op de teller en dan heb ik zin om nog even door te gaan.”

Vergelijk eens het fietsen met het lopen?
“Lopen heeft alleen maar voordelen. Het is een heel toegankelijke sport. Je kan het altijd
en overal doen. Ik sta 's morgens meestal om vijf uur op en vooraleer ik naar het werk
vertrek, ga ik een uurtje lopen. Het grootste voordeel van lopen, is wellicht de
tijdsbesparing. Als je een uurtje fietst, ben je bijna opgewarmd. Ga je een uur lopen, dan
kun je toch al een deftige training doen. Ten slotte loop je geen risico op materiaalbreuk of
zware valpartijen.”

Loop je veel wedstrijden?
“Ik train gemiddeld zowat 100 kilometer per week. De voorbije maanden heb ik
deelgenomen aan enkele langere wedstrijden zoals de North C Trail en vorig jaar aan de
Mannekenpistrail in Geraardsbergen en de zware Kustmarathon in Zeeland. Begin dit jaar
heb ik ook deelgenomen aan de Belgian Coast Run, een recreatief evenement waarbij de
deelnemers de Belgische kust aflopen.”

Wat is je grote doel?
“Op 19 mei sta ik aan de start van mijn eerste 100 kilometer ter gelegenheid van de
Pinksterlopen in Beernem. Het parcours bestaat uit rondjes van vijf kilometer en voor mij
is dat een groot voordeel. Het laat me toe om mijn bevoorrading perfect te organiseren.
Het is ook interessant voor de supporters. Ik ga voor eigen volk lopen en dat is toch altijd
wat speciaal. In de eerste plaats wil ik gewoon finishen en stiekem hoop ik op een tijd
onder de 10 uur.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten